6 Tips & Petua Bagaimana Menghasilkan Resume Yang Baik



Ramai dikalangan kita ataupun kebanyakkan graduan lepasan universiti sangat mengambil remeh mengenai pembuatan resume yang cemerlang, kebanyakkan dari mereka membuat dengan penggunaan tatabahasa yang salah, bahasa rojak, format susunan tahun yang salah, tulisan yang tidak formal, terlalu banyak info yang tidak perlu dan sebagainya. Banyak template resume yang dihantar kepada majikan2 tidak lengkap, terlalu panjang dan menampakkan anda seorang yang tidak serius dengan penghantaran resume yang tidak profesional. 

Resume yang kelihatan profesional,lengkap, ringkas dan kemas dapat memberikan 'first idea' kepada pegawai HR ataupun majikan baru anda yang anda seorang mempunyai karisma, lihat kesannya jika anda membuat resume yang baik. Di dalam penulisan resume yang menarik, penggunaan bahasa yang sharp dan penulisan yang kemas sangat dititikberatkan.  Ramai yang menggap mereka tahu untuk menulis resume, tapi hakikatnya, lebih 80% daripada mereka tidak tahu menulis resume yang baik dan kelihatan profesional. Resume amat penting kerana ia merupakan 'bullet of selling point' diri anda kepada bakal majikan tanpa melihat anda secara berhadapan. Screening process pegawai2 HR amat menitikan profesionalism dalam penulisan resume, tapi bukanlah bermaksud komunikasi, penampilan diri, gaya bahasa ketika bercakap, ataupun perkara2 yang lain tidak penting. Tapi kenapa penulisan resume amat penting kerana ia merupakan LANGKAH PERTAMA anda berinteraksi sebelum anda ke sesi temuduga pada syarikat yang anda lamar.

Okay jom kita tengok apa tips2 penulisan resume yang baik :

Setiap resume haruslah mudah dibaca, kemas dan menggunakan helaian kertas yang bersih.
  1. Setiap resume haruslah mudah dibaca, kemas dan menggunakan helaian kertas yang bersih
  2. Setiap maklumat resume terbaik mestilah datang dengan maklumat yang tepat & terkini
  3.  Panjangnya antara satu hingga dua halaman sahaja, ingat resume adalah rekod mengenai diri anda bukannya riwayat kisah hidup anda!
  4. Penulisan yang baik mestila tersusun, gambar di bahagian atas dan perkara yang paling penting yang wajib ada dalam resume adalah Profile /  Professional Skill / Language Education / Work Experience / References and Certificate Award . Ini yang WAJIB ada dalam resume anda. Buat yang paling ringkas dengan penggunaan bahasa yang baik
  5. Penulisan mestilah mengikut urutan masa, sebaik2nya yang terkini diikuti maklumat terdahulu supaya bakal majikan muda merujuknya. Logiknya disini jika anda di temuduga, majikan anda akan tanya dahulu apa anda buat sekarang bukan dahulu!
  6. Resume harus ditulis dalam bahasa inggeris kerana ini dapat mewujudkan impression kepada bakal majikan anda yang anda automatik mahir dalam dua bahasa. Melayu dan Inggeris.

Ni antara contoh template resume lengkap, menarik, kreatif dan nampak profesional :








Resume kreatif dengan design yang menarik dapat membuatkan 'Eye Catchy' apabila 'screeening process' dibuat ketika HR mahu mencari watak yang baru di dalam syarikat mereka. Sudah tiba masa anda untuk berubah mengikut zaman yang relevant sekarang.

Anda nak resume yang profesional, lengkap dan terbaik macam ni ?






CALL/ SMS/ WHATSAPP " RESUME LENGKAP " KE 018 794 3233






















No comments:

Post a Comment